donderdag 24 oktober 2013

Review / test Fanatic Falcon Speed 2008

Vandaag voor het eerst gevaren op de Fanatic Falcon Speed. Ik vond het best wat spannend omdat de vorige keer dat ik een speedboard had (de F2 Missile van 2005) het mij best veel moeite koste om er
uberhaupt op te varen.

De vraag was dus of ik er een beetje mee uit de voeten zou kunnen en dan met name of ik een beetje gemakkelijk in de achterste voetband kon komen want dat is nogal eens het probleem.

Dit is ook één van de redenen dat ik gekozen heb voor de Falcon Speed omdat deze wat langer is dan veel andere speedboards (242 cm lang)

Bij aankomst de wind gemeten en die was prima met zo'n 20 knopen constant en vlagen tot over de 25 knopen. Gekozen voor de Loft Blade 6.2 zodat ik in ieder geval niet underpowered zou zijn.

Aangezien ik ook nogal eens last heb van spinouts, hetgeen kennelijk aan mijn vaarstijl ligt, gekozen voor de Lessacher Le Wo Duo Speed Wide 30 % van 25 cm lengte.

Het starten ging soepeltjes en door de chop op weg naar de speedstrip heb ik halve kracht gevaren om maar niet gelijk een klapper te maken.

Op de speedstrip aangekomen eerst een paar voorzichtige runs gemaakt welke allemaal een max. van rond de 60 km/h hadden. Het wegvaren en in de voetbanden stappen gaat net zo gemakkelijk als bij de Falcon 120 dus dat valt mee. Langzaam maar zeker wat meer vertrouwen en dus wat meer gas gegeven. Dat ging prima en de max snelheden liepen op naar de 64 km/h. Ik kreeg wel veel last van spinouts. Mastvoet helemaal naar voren gedaan en de giek lager maar de vin gaf maar weinig vertrouwen. Heel erg slippery en de achterzijde van het board gleed regelmatig weg in een hele of een halve spinout als ik wat meer druk zette op de achterste voet.

Achteraf gezien heb ik niet heel veel kracht hoeven zetten op de downhaul dus ik denk dat ik een cm of 2 meer downhaul had moeten trekken. Ik had dit euvel met de Hotsails ook. Te weinig downhaul is maximaal spinouts. Van het weekend ga ik varen met de 5.5 Hotsails dus daar voldoende downhaul in trekken en de 26 cm Hurricane proberen en kijken of het hiermee opgelost is.

Na diverse runs gemaakt te hebben ook maar eens proberen of de Speed goed te gijpen is. Nou dat is tie, man, man, man wat gaat dat board hard de bocht om. Dit resulteerde zelfs in een PR op de Alpha. Van 42.9 naar 43.8. En die 43'ers in beide richtingen gevaren dus er is echt heel goed te gijpen met de Falcon Speed.

Conclusie:

Easy going: De Falcon Speed is very easy going, ik kom er net zo gemakkelijk mee weg als met de Falcon 120 of de Sputnik. Het starten gaat zeer eenvoudig, het board planeert lekker snel aan.

Hoogte lopen: Uitstekend, zonder problemen kon ik koersen varen van 60 a 70 graden.

Chop: Ik ben persoonlijk niet van het rammen en knallen over en door de chop maar het board geeft veel controle dus ik denk dat dit wel goed zit. Voor mij belangrijk; het board was heel gecontroleerd door de chop te varen op halve kracht. (met zo'n 35 a 40 km/h)

Snelheid: Spreekt eigenlijk vanzelf voor een speedboard maar ik wil wel vermelden dat de max. snelheid van 67 km/h er heel eenvoudig uitkwam terwijl ik door de spinout problemen niet volle druk en vol gas kon geven.

Gijpen: Als ik tijdens de 1e keer varen een PR (die al een jaar stond) vaar op de alpha dan durf ik wel te stellen dat de Falcon Speed heel goed de bocht omgaat. Uiteraard luistert het allemaal wel wat nauwer met een smal board en je moet wel opletten dat je er niet naast stapt bij het verplaatsen van je voeten.

Onderstaand de resultaten van de 1e keer varen op de Falcon Speed:

Datumwoensdag 23 oktober 2013



BoardFanatic Falcon Speed, 2008
ZeilThe Loft Sails Blade 6.2, 2008
FinLessacher Le Wo Duo Speed - Wide - rake 30 25







Gemiddelde snelheid62,11 kmh ( 62,73 62,38 62,1 61,82 61,54 )
Max. 2 sec. (software)66,69 kmh
100 m run64,61 kmh
250 m run61,46 kmh
500 m run57,8 kmh
Nautische mijl46,78 kmh
1 uur32,32 kmh
24 uur0 km
Alpha racing43,82 kmh
Afstand53 km
Duur01:18:00
Windsnelheid20 - 25 knots

Geen opmerkingen:

Een reactie posten