dinsdag 10 december 2013

Kun je een 70 km/h vin zelf maken

In het begin van dit jaar heb ik de eerste stappen gezet op het zelf bouwen van een vin. Ik heb toen wat vinnen gemaakt op basis van de outline van een C3 Slingshot.

Zie: http://speedsurfing-alpha.blogspot.nl/2013_02_01_archive.html

In het begin was het profiel van de vin wat te vol waardoor snelheidspotentieel verloren is gegaan. In de eerste test wel boven de 60 km/h gevaren maar 3 km/h langzamer dan de Select Lightning Speed.

Vervolgens het profiel wat vlakker gemaakt en deze vin gebruik ik momenteel als wiervin (met een rake van 30 graden) op de F2 Sputnik RBR. De snelste sessie met deze vin was op Ouddorp Haven. Dik 63 km/h met een gemiddelde van 60 km/h en een alpha van 42,64 km/h. Prima cijfers dus en het eerste zelfbouwproject van een widebase vin kan als gelukt worden beschouwd.

Voor deze sessie zie:

http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=115991&uid=5344

Momenteel ben ik in het bezit van een Fanatic Falcon Speed en heb hier 3 vinnen voor. Een Hurricane SRD 23, een Hurricane SRA 26 en een Select Lightning speed van 28 cm. Met beide Hurricane's heb ik sessie gevaren met een maximum snelheid van boven de 70 km/h, een gemiddelde van dik 66 km/h en alpha's van dik 40 km/h.

De Hurricane 23 staat momenteel in de verkoop omdat ik hier geen gebruik meer voor heb. Ik heb de Hurricane 26 bij windkracht 8 gevaren en deze voelde toen safer aan  de 23 bij veel wind.
Dit heeft vooral te maken met mijn vaarstijl met veel druk op de achterste voet. De select heb ik nog niet gevaren op de Falcon Speed maar ik verwacht deze te gebruiken bij wind tussen de 20 en 25 knopen.

Uit alle tests en reviews op internet blijkt echter dat een Falcon speed beter presteert en vooral rustiger vaart met een widebase vin. Al deze vinnen kosten echter rond de 150 euro en dat vind ik wel een hoop geld om uit te geven zonder eerst goed te testen. Ik zit dan te twijfelen tussen een Select Hotrod, een MXR of een C3 Slingshot.

Aangezien het bijna wintertijd is en de vaaruren minder worden is het ook weer tijd voor zelfbouwprojecten.
De vraag is;

Kun je een vin zelf maken en hier vervolgens meer dan 70 km/h mee varen.

De uitdaging is geboren !

Ten eerste de specs:
Waar moet de vin voor mij aan voldoen ?

Spinout bestendig en met veel druk op de vin te varen. (niet slippery)
Snel maar wel met een heel safe gevoel (liever iets langzamer en safe dan andersom)
Ik wil niet dat het board gaat vliegen.
Als het kan one size fit's all. (Vanaf 20 knopen tot 35 knopen en met 5.5 en 6.2 zeilen te varen)

Hoe denk ik deze eigenschappen in de vin te krijgen:

Voor de snelheid:
Een vrij dunne vin (7 a 8 mm dik).
Een stijve vin. (wide base vorm en een wood core met epoxy glas finish)
Een scherpe trailing en een scherpe leading edge.

Voor het safe gevoel en de ingetoomde vliegeigenschappen:
Een rake van rond de 30 graden.
Een vrij vlak profiel met het dikste punt op 40 a 50 % van de voorzijde.

One size fit's all:

Widebase dus veel oppervlakte bij een geringe lengte. (hij wordt 23 cm lang)

Dan aan het shapen en bouwen.

Als eerste het waterbestendige hout uitgezocht en de outline uitgetekend. Ik kies voor een rake van 30 graden en een trailingedge die vanaf de achterzijde van de vin ongeveer 90 a 100 graden omhoog is.



Vervolgens het profiel in de vin geraspt, geveild, geschuurd etc. etc.









Vervolgens de vin met spuitplamuur en gewone plamuur glad gemaakt en weer geschuurd.




Op het programma staat vervolgens nog: lakken, plamuren, 2x lamineren, lakken, tuttelbox gieten en aflakken met DD lak.

Maar goed, dat komt allemaal nog in het vervolg.

Wordt vervolgd.....


2 opmerkingen:

  1. Hi Rob,

    Leuk project!
    Welke profiel curve moet de vin krijgen en hoe krijg je die er in?

    Hang Loose,
    Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het profiel wil ik vrij vlak houden en met een maximum dikte van de vin op 40 a 50 % vanaf de voorzijde van de vin. Ik krijg het profiel in het hout door deze te schuren en te raspen. Hout bestaat uit meerdere lagen dus je kunt vrij goed zien of je vin symmetrisch is.

    BeantwoordenVerwijderen