zondag 20 oktober 2013

Upgraden van de F2 Sputnik bouwjaar 1993

Ik ben momenteel in het gelukkige bezit van 3 boards waarvan mijn board waar ik mijn PR's op max, avg en alpha heb gevaren een F2 Sputnik is uit 1993.

Een lustrum dus, het board is dit jaar 20 jaar oud.
Ik heb dit board er 1,5 jaar geleden gekocht voor toen ik bij iemand een mast aan ging schaffen en hij dit board nog had liggen. Ik heb hem toen voor 50 euro los gemaakt want dat scheelde hem ook weer een ritje naar de gemeentewerf.

Nu 1,5 jaar later heb ik al diverse new style boards gehad variërend van een Falcon 91, een Starboard hypersonic, een F2 Missile etc. Op de één of de ander manier kwam ik toch iedere keer weer terug bij de Sputnik omdat deze zo ontzettend veel controle geeft en gemakkelijk vaart.

Zo ook dit jaar bij harde wind het board gevaren naast een F2 SX. Nu ben ik op de SX ook bijna net zo hard gegaan als met de Sputnik (69 km/h tegen 71 km/h met de Sputnik) maar gevoelsmatig had ik op de Sputnik veel meer controle.

Zitten er dan geen nadelen aan de Sputnik ?
Ja, de moderne racezeilen zijn niet ideaal gesneden voor de wat oudere boards als de Sputnik. M.n. de masttrack stond in 1993 heel ver naar voren.
Ik gebruik de Sputnik altijd met de mastvoet helemaal achterin en dan staat hij op 140 cm van de achterzijde v/h board. Tegenwoordig zijn de zeilen gesneden op pak hem beet 130 tot 135 cm.

Tijdens het varen is dit ook te merken omdat je het "close the gap" (dichttrekken v/h zeil) niet helemaal lekker kunt doen en op een hele ruime koers sta ik een beetje verkrampt met het voorste been overstrekt en het achterste been heel erg gebogen.

Mijn theorie is dus dat het board gewoon nog sneller kan en wat losser zou kunnen lopen als de mastvoet wat verder naar achteren zou kunnen.

Geïnspireerd door de site van Robert de Leeuw die al eens een Sputnik verzaagd heeft besloten de zaag te zetten in de Sputnik.


http://windsurfing.rdeleeuw.nl/fotos/?equip=126&action=n

Waarom nu de zaag zetten in een board waarmee je al dik 70 km/h hebt gevaren ?

Gewoon omdat het kan.
(en omdat ik het knutselen en het freubelen net zo leuk vindt als het varen zelf)


Hieronder een foto zoals het board oorspronkelijk in de folder heeft gestaan:



De bedoeling is de masttrack 15 cm naar achteren te verplaatsen zodat ik de mastvoet toch nog in de oorspronkelijke positie kan zetten en ik de mastvoet ook in het gebied tussen 130 a 135 cm van de achterzijde van het board kan zetten.

Met mijn multitool om de oude masttrack gezaagd en het nieuwe stuk ingezaagd.



En zo ziet een uitgezaagde masttrack eruit en de binnenzijde van het board is dus gewoon piepschuim.



Het materiaal klaargelegd om de masttrack weer stevig te verankeren. Ik heb gekozen voor epoxy, carbon band, glasweefsel en dicht isolatieschuim voor opvulling.




Vervolgens de boel gemonteerd en geplamuurd.





En zo ziet het resultaat eruit na het schuren en na het opnieuw opbrengen van de lak en antislip.





Nu is het board dus klaar voor het testen. Als mijn theorie gewerkt heeft ga ik met dit board mijn doelstelling voor 2014 bereiken. Een max van 40 knopen (dik 74 km/h) en één 10 seconden run van boven de 70 km/h

Is het niet gelukt en vaart het board als een krant of knalt bij het eerste rak de masttrack eruit dan ben ik een illusie armer en een ervaring rijker.

Dan kan ik ook op zoek naar een moderne vervanger van de Sputnik.

Ik zal nog een nieuwe naam verzinnen zodat in de logs hier en op GP3S te zien is of er nieuwe records worden gevaren met de oude Sputnik.

Als het board helemaal naar mijn zin is maak ik hem van de winter helemaal kaal spuit ik hem opnieuw en gaat er een nieuwe nautix grip overheen. Optisch gezien ben ik nog niet helemaal tevreden over de grip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten