vrijdag 26 april 2013

Omboxen v/e vin: een vin van tuttlebox naar powerbox ombouwen. (waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan).

Met de nieuwe inzichten van de laatste tijd kwam ik steeds meer tot de conclusie dat ik het met de boards, vinnen en zeilen niet helemaal goed doe.

Vorig jaar was mijn meeste gebruikte combi de AHD met de 7.4 en een 37 cm vin bij een wind van rond de 13 tot 18 a 20 knopen. Vervolgens stapte ik boven de 20 knopen wind over op de Sputnik.

Ik heb nu 3 boards van zo'n 80, 110 en 150 liter volume en zeilen van 5.5 tot 8.5 m2.

Ik ga het verhaal dit jaar wat theoretischer aanpakken en kijken of dit beter werkt.

Van 12 tot 15 knopen wind de AHD met de 8.5 en de 42 cm deboichet slalomvin
Van 15 tot 20 knopen de X-speed met de 8.5, de 8.1 of de 7.4 met vinnen van 30 tot 42 cm
Van 20 tot 30 knopen de Sputnik met de 6.2 met vinnen tussen de 23 en de 30 cm
Boven de 30 knopen de Sputnik met de 5.5 met vinnen van 23 tot 27 cm.

Nu twijfel ik nog wel ernstig of ik de AHD niet ga verkopen omdat er behoorlijke overlap zit tussen de x-speed en de AHD.

Qua vinnen zit ik aardig goed alleen de 37 cm vin die ik voor de AHD gebruikte zou heel goed passen in de quiver van de X-speed.
Jammer alleen dat de AHD tuttle box is en de X-speed powerbox.

Nu zou het gemakkelijkste zijn de 37 cm vin te verkopen en een andere 37 cm powerbox vin te kopen.
Het probleem is echter dat de 37 Tecknosport mij heel erg goed beviel onder de AHD.

En waarom iets gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Ik ga de 37 cm Tecknosport dus Omboxen van tuttlebox naar powerbox.


Hierboven de uitgangspositie waarbij ik de powerbox maat afgetekend heb.



Hup de slijptol erin.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet zou doen bij een hele dure merkvin. want het kan natuurlijk allemaal wel anders uitpakken dan gedacht.



Het voorlopige resultaat van de afslanksessie met de slijptol.





Kijken of het past in de box van de X-speed waarbij ik hem iets verzonken laat zodat de nieuw te gieten box er mooi overheen valt.





Mijn 'mal' voorbereiden met huishoudfolie zodat je de vin er later nog weer uit kunt krijgen, Carbon en glasweefsel voor de nodige sterkte en 2 componenten epoxyhars met zwarte kleurstof aangemaakt.





Eerst de mal voor een kwart tot de helft volgieten met de hars, de carbon en glasweefsel om de vin vouwen en de vin voorzichtig in de mal duwen. Zorgen dat hij goed recht staat en eventueel ondersteunen met een stellage. Dat was nu niet nodig omdat de vin goed stevig aangedrukt kon worden.





Een nachtje laten drogen en uitharden.





Gaten boren en de schroef en de moer erop en klaar.

Tevreden ?

Mwoa, Net zoals eerder lukt het nog niet goed om de groeven welke ontstaan door de huishoudfolie netjes te krijgen. Als iemand een idee heeft hoor/lees ik het graag.

Achteraf had ik het gat voor de moer een centimeter meer richting de vin zelf moeten boren. Ik denk dat als ik nu flink op een steen vaar of aan de grond loop hij daar uit zou kunnen scheuren. (heb ik weer wat te doen).




Het eindresultaat in de box.
Binnenkort proefvaren en als het niet bevalt kan ik hem altijd nog terug re-boxen. ;-)

Is het moeilijk en veel werk ?

Nee, qua tijd kost het bij elkaar een uur tot anderhalf uur werk. (Het schrijven van dit stuk duurt langer)
Qua geld kost het mij denk ik vijf euro (de schroef en de moer meegerekend.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten