maandag 1 april 2013

Sessie 4 van 2013

Ik ben helemaal klaar met deze winter.
De afgelopen 2 weken heeft het diverse keren flink gewaaid en heb ik meerdere malen op het punt gestaan te gaan windsurfen. Ik vond het echter ook net elke keer te koud met gevoelstemperaturen van - 5 a - 10.

Deze komende week is de wind echter voldoende om te varen en uit de perfecte hoek voor mijn homespot, Ouddorp haven dus ga ik gewoon een paar keer windsurfen.

Aangekomen bij Ouddorp haven was de wind wat noordelijker dan opgegeven en ongeveer 15 knopen. Ik had nog een oude Neil pryde raf dynamic van 8.0 m2 liggen en dat leek mij de perfecte maat.

Deze opgetuigd en op de AHD gezet. Hier was dus niet normaal mee te varen, de druk zat helemaal achter in het zeil en hoogte lopen ging al helemaal niet. Vervolgens de 8.5 gepakt en deze opgetuigd. Er was inmiddels nog iemand bijgekomen die met een 6.5 aan het planeren was. Dit had eigenlijk een teken voor mij moeten zijn maar kennelijk ben ik nog niet scherp genoeg. De 8.5 bleek dus te groot op de AHD. Weer naar de kant en nu om getuigd naar de 7.4 en deze maar gelijk op de X-speed gezet. Eindelijk de goede combi en het varen ging hierna prima. Lekker halve wind heen en weer gevaren en het setje af en toe ruim gegooid. Daar was de wind dan weer net te zwak voor of het zeil te klein, onvoldoende druk op de ruime windse rakken.

Misschien had ik de 8.5 moeten laten staan op de X-speed en dan overpowered varen zodat ik wel goed ruim had kunnen gaan. Misschien dat ik dat van de week nog ga proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten